Nu-s enciclopedie. Sau om care să știe. Dar, stând la o șuetă; Am scos din eprubetă; Trei paie de cultură.

Și niscaiva untură. Apoi, am dat un log. Și am creat un blog! Enjoy! Sper că vă place;) Altul nu voi mai face:))

luni, 12 noiembrie 2012

Crăciunul


Inițial, Crăciunul a reprezentat o sărbatoare păgână ce presupunea celebrarea Zeului Mithra (Zeul Soarelui), și marcarea perioadei solstițiului de iarnă, simbolizând nașterea Soarelui.
În aceeași perioadă a iernii și a lunii decembrie, păgânii mai sărbătoreau Saturnaliile și Juvernaliile.
Saturnaliile se întindeau pe o săptămână întreagă, timp în care sclavii mâncau și petreceau alături de stăpânii lor.
Obiceiul păgân al Crăciunului presupunea aducerea în case a unui buștean și arderea acestuia pe întreaga noapte, timp în care cei prezenți se adunau la povești și bucate.
Ulterior, Crăciunul a devenit o sărbătoare creștină prin celebrarea nașterii lui Isus Hristos. Până la suprapunerea celor două evenimente, Nașterea Mântuitorului era serbată la 6 ianuarie, odată cu Botezul sau Boboteaza, ca apoi bisericile să aprobe sărbatorirea lor, împreună, pe data de 25 decembrie. Actualmente, unicul popor care încă mai păstrează vechea datină, celebrând Nașterea Domnului pe 6 ianuarie, sunt armenii.
Cuvântul Crăciun a fost foarte disputat de către lingviști iar rădăcinile termenului rămân, în continuare ambigue până când, probabil, se va ajunge la un acord comun în privința evoluției acestuia. Astfel, există mai multe variante conform cărora Crăciun pleacă fie de la cuvântul calatio, fie de la creatio. În accepțiunea lui Rosetti și a lui Graur, termenul de Crăciun ar fi intrat în limba română prin cuvântul slav krakun. Slavii, aflați în provinciile dunărene, ar fi preluat termenul de la popoarele romanizate ce locuiau în acea regiune încă de dinaintea sosirii acestora, în partea de Dunare. În felul acesta, susțin lingviștii, slavii ar fi preluat latinescul creatione, pe care l-ar fi denumit, în limba lor, prin termenul de krakun.
Termenul de creatio, însă, nu poate fi acceptat de Biserică, pe motiv că Hristos este "născut, nu făcut" ori "creat"- conform Crezului... Totuși, termenul de Crăciun a pătruns în limbă, prin intermediul popoarelor și nu ale bisericii.
Totodată, termenul de calatio nu poate fi acceptat ca și rădăcină etimologică pentru cuvântul Crăciun, conform lui Al. Graur. Calatio înseamnă, chemare, convocare iar lingvistul nu vede cum creștinii ar putea întrebuința un termen provenit din rândul preoților politeiști.
Un lucru este sigur: după atâta amar de vreme, proveniența acestui cuvânt rămâne în continuare subiect de dispută...dar, un comun acord există: rădăcina lui din limba latina, indiferent dacă ar fi pătruns sau nu prin intermediul limbii slavone.
În privința colindelor, ele își află rădăcinile tot în datinile păgâne. De exemplu, kallikantarii erau un soi de monștri care bântuiau satele în perioada Crăciunului și până la Bobotează. Ele presupuneau dansuri, jocuri, măști animaliere, cortegii și alte ceremonii.
Toate aceste ritualuri erau insoțite de cântece specifice, prezente, conform lui Mircea Eliade, în toata Europa Orientală și până în Polonia. Termenul de colind provine din latinescul calendae.
Colindatul are loc în Ajunul Crăciunului. Ritualul presupune un grup de flăcăi, necăsătoriți, format din șase, până la treizeci de persoane, conduși de un vătaf, ales prin vot. Grupul se adună timp de optsprezece zile (în unele regiuni chiar pentru patruzeci de zile), într-o casă aleasă de către aceștia, pentru a repeta și pentru a se pregăti, cum se cuvine, de colindat.
Apoi, în seara de Ajun, o pornesc îmbrăcați în haine de sărbătoare pentru a face urări.
Grupul este unul extrem de gălăgios, sunând din zurgălăi și chiuind întreaga noapte, motivul fiind acela de a alunga spiritele rele.
Primul lor colind îl cântă la fereastră apoi, în casele sătenilor. Ei primesc ca și daruri colaci, plăcinte, fructe, carne dar, în unele regiuni și bani ori covrigi. În a doua zi de Crăciun, colindătorii organizau o petrecere la care veneau toți tinerii din sat.
La bulgari, colindele fac referire la Nașterea lui Isus. La ucrainieni, într-una din variantele colindului, chiar Dumnezeu este cel care vine pe la casele oamenilor pentru a-i trezi și a-i anunța de venirea colindătorilor.
De regulă, eroii colindelor sunt fie păstori, fie vânători. Totodată, multe dintre cântece îl prezintă pe Dumnezeu ca fiind un păstor al unei turme însemnate, de oi, asupra căreia veghează Sfântul Petru.
Totodată, Crăciunul are și un personaj principal, o ființă bună, care împarte tuturor cadouri, denumit Moș Crăciun. Unii fac confuzia între el și Sfântul Nicolae...Un lucru e sigur: românii au, cu certitudine doi moși: Sfântul Nicolae, celebrat pe 6 decembrie și sărbătorit cândva pe la sate prin colindele copiilor și un alt moș Crăciun, serbat odată cu Nașterea Domnului. În plus, au și două legende complet diferite. Legenda lui Moș Nicolae ne vorbește despre fapta sa bună, prin care scapă trei surori din sărăcie (evident, cu variantele de rigoare apărute ale acestei povestiri) iar Legenda lui Moș Crăciun se referă la povestea Mariei și a lui Iosif, nevoiți să plece în Ierusalim, pentru recesământ.Negăsind niciun loc în care să înnopteze, ei au fost primiți, în cele din urmă, de milă, într-un staul(grajd) de animale. Conform legendei, femeia care i-a primit pe Iosif și Maria, ar fi avut un bărbat hain si rău la suflet. Când a auzit de gestul nevestei lui, acesta i-ar fi taiat mâinile.Ea s-ar fi dus plângând la Maria dar, atingând scutecele Domnului, mâinile i s-ar fi vindecat, crescându-i în loc altele, cu mult mai frumoase. Când barbatul ei a văzut minunea, el s-ar fi îmbunat și a devenit un alt om, darnic și atent, întruchipându-l, astfel, pe Moș Crăciun. Sigur, există și aici, numeroase variante ale povestirii.
Datina, însă, spune că de Crăciun se fac cadouri fiindcă cei trei magi care au venit sa se închine lui Isus, au adus cu ei mir și tămâie, în vase scumpe.Dar, cel mai interesant fenomen este acela că Moș Crăciun nu a fost dintotdeauna îmbrăcat în straie roșu cu alb...Și nu...înlocuirea garderobei nu are legatură cu comunismul...CI, cu o reclamă drăguță Coca-Cola... Până în secolul XIX, Moș Crăciun purta straie alb cu albastru. Ulterior, datorită acelei mirifice reclame, care a luat amploare întocmai ca și produsul, Moș Crăciun și-a schimbat costumația... Important e, la urma urmei, spiritul Crăciunului și ideea de a oferi și de a face bine, amintindu-ne de omenie măcar pentru Sărbători dacă nu suntem în stare să facem astfel de gesturi tot timpul anului.
Odată cu sărbătorirea Crăciunului și, implicit a Nașterii Domnului, au aparut de-a lungul vremii și alte obiceiuri: cel al decorațiunilor.
Cu toate că bradul de Crăciun este împrumutat de la nemți, românii aveau deja în tradițiile populare ideea de brad ca și simbol(la nunți, iar în unele regiuni ale țării, la înmormântări).
Totodată, românii aveau obiceiul ca de Crăciun să împodobească totul cu gutui sau alte fructe; în plus, colindătorii ofereau gazdelor câte o crenguță de brad, în semn de sănătate și bogăție.
La capitolul decorațiuni, însă, americanii au înfrumusețat(uneori, chiar împopoțonat) sărbătoarea, prin diferite articole decorative.
Astfel, actualmente, majoritatea țărilor au preluat împodobirea brazilor cu globuri ori alte decorațiuni din sticlă, colțurile sau ferestrele caselor cu ghirlande ți luminițe viu colorate; mesele trebuie musai să aibă câte o coroniță sau bibelouri decorative pe post de suporturi de lumânări. În același timp, acum grupurile de colindători sunt formate atât din băieți cât și din fete. Sărbătorile de iarnă sunt numeroase. La români, ele încep pe 30 noiembrie, de Sfântul Andrei și se termină pe 7 ianuarie, de Sfântul Ioan Botezătorul. Este o perioadă a bunătății, a credinței, când cerurile se deschid, îndeplinindu-ne dorințele, un moment feeric și de poveste care ne îndeamnă să nu uităm să fim oameni, un moment de bucurie sufletească și spirituală.

4 comentarii:

  1. Nu am cum sa stau degeaba... :) Referitor... la "Craciun sau Mos Craciun"

    A fost o data un barbat perfect si o femeie perfecta. Ei s-au intilnit si deoarece relatia lor a fost perfecta s-au casatorit. Nunta a fost perfecta. Iar viata lor in doi a fost deasemenea perfecta.

    Intr-o seara de craciun, in care ningea puternic, aceasta pereche perfecta mergea cu masina pe o sosea plina de curbe,cind la un moment dat au vazut pe cineva la marginea strazii,care se pare ca avea o pana. Era Mos Craciun cu o tolba plina de cadouri. Deoarece ei nu au vrut sa dezamageasca copiii cei multi care asteptau cadourile, perechea perfecta l-au
    invitat pe Mos Craciun sa se urce in masina lor pt. a ajunge
    sa imparta cadourile. Si asa au ajuns in scurt timp sa
    imparta cadourile. Din nefericire s-au inrautatit conditiile
    meteorologice si cei trei au avut un accident.

    Unul singur din cei trei a supravietuit. Care?

    (Ginditi-va mai intii si abia apoi va uitati la raspuns)

    Bine-nteles ca femeia perfecta.
    Ea este singura din cele 3 personaje care exista
    intr-adevar. Toata lumea stie ca Mos Craciun nu exista.... si
    ce sa mai zicem de barbati perfecti...

    Pt. femei, povestea se termina aici. Barbatii vor citi in continuare.

    Puncte bonus pt. barbati:
    Daca Mos Craciun si barbatul perfect nu exista, inseamna ca femeia a condus.
    Ceea ce explica de ce s-a si intimplat accidentul.

    Si inca ceva: daca esti femeie si ai citit si restul povestii, asta mai demonstreaza inca o chestie: Femeile nu fac niciodata ce li se spune !

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulțumesc că ai mai împărtășit încă o legendă sau o poveste de Crăciun. E, într-adevăr ...unicată:))

    RăspundețiȘtergere
  3. Si putem canta impreuna ! :) :P

    O Tannenbaum,

    O Tannenbaum, o Tannenbaum,
    Wie treu sind deine Blätter!
    Du grünst nicht nur zur Sommerzeit,
    Nein auch im Winter, wenn es schneit.
    O Tannenbaum, o Tannenbaum,
    Wie treu sind deine Blätter!

    RăspundețiȘtergere
  4. Articolul are legătură cu istoricul și legenda Crăciunului și nicidecum cu spiritul monden, vehiculat astăzi prin diferite modalități exagerate. Are la bază atât cercetări lingvistice dar și teorii plauzibile, ale unor autori recunoscuți: Graur, Rossetti, Mircea Eliade etc.
    Într-adevăr,colindele reprezintă obiceiul central al acestei sărbători dar, scopul articolului a fost acela de evidențiere a termenilor specifici dar, și a însemnătății și simbolisticii Crăciunului. Asta ca o lămurire asupra conținutului acestui articol.

    RăspundețiȘtergere