Inițial,
Crăciunul a reprezentat o sărbatoare păgână ce presupunea celebrarea Zeului
Mithra (Zeul Soarelui), și marcarea perioadei solstițiului de iarnă,
simbolizând nașterea Soarelui.
În
aceeași perioadă a iernii și a lunii decembrie, păgânii mai sărbătoreau
Saturnaliile și Juvernaliile.
Saturnaliile se întindeau pe o săptămână întreagă, timp în care sclavii mâncau și petreceau alături de stăpânii lor.
Saturnaliile se întindeau pe o săptămână întreagă, timp în care sclavii mâncau și petreceau alături de stăpânii lor.
Obiceiul
păgân al Crăciunului presupunea aducerea în case a unui buștean și arderea
acestuia pe întreaga noapte, timp în care cei prezenți se adunau la povești și
bucate.
Ulterior,
Crăciunul a devenit o sărbătoare creștină prin celebrarea nașterii lui Isus
Hristos. Până la suprapunerea celor două evenimente, Nașterea Mântuitorului era
serbată la 6 ianuarie, odată cu Botezul sau Boboteaza, ca apoi bisericile să
aprobe sărbatorirea lor, împreună, pe data de 25 decembrie. Actualmente, unicul
popor care încă mai păstrează vechea datină, celebrând Nașterea Domnului pe 6
ianuarie, sunt armenii.
Cuvântul Crăciun a fost foarte disputat de către lingviști iar rădăcinile termenului rămân, în continuare ambigue până când, probabil, se va ajunge la un acord comun în privința evoluției acestuia. Astfel, există mai multe variante conform cărora Crăciun pleacă fie de la cuvântul calatio, fie de la creatio. În accepțiunea lui Rosetti și a lui Graur, termenul de Crăciun ar fi intrat în limba română prin cuvântul slav krakun. Slavii, aflați în provinciile dunărene, ar fi preluat termenul de la popoarele romanizate ce locuiau în acea regiune încă de dinaintea sosirii acestora, în partea de Dunare. În felul acesta, susțin lingviștii, slavii ar fi preluat latinescul creatione, pe care l-ar fi denumit, în limba lor, prin termenul de krakun.
Cuvântul Crăciun a fost foarte disputat de către lingviști iar rădăcinile termenului rămân, în continuare ambigue până când, probabil, se va ajunge la un acord comun în privința evoluției acestuia. Astfel, există mai multe variante conform cărora Crăciun pleacă fie de la cuvântul calatio, fie de la creatio. În accepțiunea lui Rosetti și a lui Graur, termenul de Crăciun ar fi intrat în limba română prin cuvântul slav krakun. Slavii, aflați în provinciile dunărene, ar fi preluat termenul de la popoarele romanizate ce locuiau în acea regiune încă de dinaintea sosirii acestora, în partea de Dunare. În felul acesta, susțin lingviștii, slavii ar fi preluat latinescul creatione, pe care l-ar fi denumit, în limba lor, prin termenul de krakun.
Termenul
de creatio, însă, nu poate fi
acceptat de Biserică, pe motiv că Hristos este "născut, nu făcut" ori
"creat"- conform Crezului... Totuși, termenul de Crăciun a pătruns în
limbă, prin intermediul popoarelor și nu ale bisericii.
Totodată,
termenul de calatio nu poate fi acceptat ca și rădăcină etimologică
pentru cuvântul Crăciun, conform lui Al. Graur. Calatio înseamnă,
chemare, convocare iar lingvistul nu vede cum creștinii ar putea întrebuința un
termen provenit din rândul preoților politeiști.
Un
lucru este sigur: după atâta amar de vreme, proveniența acestui cuvânt rămâne
în continuare subiect de dispută...dar, un comun acord există: rădăcina lui din
limba latina, indiferent dacă ar fi pătruns sau nu prin intermediul limbii
slavone.
În privința colindelor, ele își află rădăcinile tot în datinile păgâne. De
exemplu, kallikantarii erau un soi de monștri care bântuiau satele în perioada
Crăciunului și până la Bobotează. Ele presupuneau dansuri, jocuri, măști
animaliere, cortegii și alte ceremonii.
Toate
aceste ritualuri erau insoțite de cântece specifice, prezente, conform lui
Mircea Eliade, în toata Europa Orientală și până în Polonia. Termenul de colind
provine din latinescul calendae.
Colindatul
are loc în Ajunul Crăciunului. Ritualul presupune un grup de flăcăi, necăsătoriți,
format din șase, până la treizeci de persoane, conduși de un vătaf, ales prin
vot. Grupul se adună timp de optsprezece zile (în unele regiuni chiar pentru
patruzeci de zile), într-o casă aleasă de către aceștia, pentru a repeta și
pentru a se pregăti, cum se cuvine, de colindat.
Apoi, în seara de Ajun, o
pornesc îmbrăcați în haine de sărbătoare pentru a face urări.
Grupul
este unul extrem de gălăgios, sunând din zurgălăi și chiuind întreaga noapte,
motivul fiind acela de a alunga spiritele rele.
Primul lor colind îl
cântă la fereastră apoi, în casele sătenilor. Ei primesc ca și daruri colaci,
plăcinte, fructe, carne dar, în unele regiuni și bani ori covrigi. În a doua zi
de Crăciun, colindătorii organizau o petrecere la care veneau toți tinerii din
sat.
La
bulgari, colindele fac referire la Nașterea lui Isus. La ucrainieni, într-una
din variantele colindului, chiar Dumnezeu este cel care vine pe la casele
oamenilor pentru a-i trezi și a-i anunța de venirea colindătorilor.
De
regulă, eroii colindelor sunt fie păstori, fie vânători. Totodată, multe dintre
cântece îl prezintă pe Dumnezeu ca fiind un păstor al unei turme însemnate, de
oi, asupra căreia veghează Sfântul Petru.
Totodată,
Crăciunul are și un personaj principal, o ființă bună, care împarte tuturor
cadouri, denumit Moș Crăciun. Unii fac confuzia între el și Sfântul Nicolae...Un
lucru e sigur: românii au, cu certitudine doi moși: Sfântul Nicolae, celebrat
pe 6 decembrie și sărbătorit cândva pe la sate prin colindele copiilor și un
alt moș Crăciun, serbat odată cu Nașterea Domnului. În plus, au și două legende
complet diferite. Legenda lui Moș Nicolae ne vorbește despre fapta sa bună, prin
care scapă trei surori din sărăcie (evident, cu variantele de rigoare apărute
ale acestei povestiri) iar Legenda lui Moș Crăciun se referă la povestea Mariei
și a lui Iosif, nevoiți să plece în Ierusalim, pentru recesământ.Negăsind
niciun loc în care să înnopteze, ei au fost primiți, în cele din urmă, de milă,
într-un staul(grajd) de animale. Conform legendei, femeia care i-a primit pe
Iosif și Maria, ar fi avut un bărbat hain si rău la suflet. Când a auzit de
gestul nevestei lui, acesta i-ar fi taiat mâinile.Ea s-ar fi dus plângând la
Maria dar, atingând scutecele Domnului, mâinile i s-ar fi vindecat, crescându-i
în loc altele, cu mult mai frumoase. Când barbatul ei a văzut minunea, el s-ar
fi îmbunat și a devenit un alt om, darnic și atent, întruchipându-l, astfel, pe
Moș Crăciun. Sigur, există și aici, numeroase variante ale povestirii.
Datina,
însă, spune că de Crăciun se fac cadouri fiindcă cei trei magi care au venit sa
se închine lui Isus, au adus cu ei mir și tămâie, în vase scumpe.Dar, cel mai interesant
fenomen este acela că Moș Crăciun nu a fost dintotdeauna îmbrăcat în straie roșu
cu alb...Și nu...înlocuirea garderobei nu are legatură cu comunismul...CI, cu o
reclamă drăguță Coca-Cola... Până în secolul XIX, Moș Crăciun purta straie alb
cu albastru. Ulterior, datorită acelei mirifice reclame, care a luat amploare
întocmai ca și produsul, Moș Crăciun și-a schimbat costumația... Important e,
la urma urmei, spiritul Crăciunului și ideea de a oferi și de a face bine,
amintindu-ne de omenie măcar pentru Sărbători dacă nu suntem în stare să facem
astfel de gesturi tot timpul anului.
Odată
cu sărbătorirea Crăciunului și, implicit a Nașterii Domnului, au aparut de-a
lungul vremii și alte obiceiuri: cel al decorațiunilor.
Cu toate că bradul de
Crăciun este împrumutat de la nemți, românii aveau deja în tradițiile populare
ideea de brad ca și simbol(la nunți, iar în unele regiuni ale țării, la
înmormântări).
Totodată,
românii aveau obiceiul ca de Crăciun să împodobească totul cu gutui sau alte
fructe; în plus, colindătorii ofereau gazdelor câte o crenguță de brad, în semn
de sănătate și bogăție.
La
capitolul decorațiuni, însă, americanii au înfrumusețat(uneori, chiar împopoțonat)
sărbătoarea, prin diferite articole decorative.
Astfel,
actualmente, majoritatea țărilor au preluat împodobirea brazilor cu globuri ori
alte decorațiuni din sticlă, colțurile sau ferestrele caselor cu ghirlande ți
luminițe viu colorate; mesele trebuie musai să aibă câte o coroniță sau
bibelouri decorative pe post de suporturi de lumânări. În același timp, acum
grupurile de colindători sunt formate atât din băieți cât și din fete.
Sărbătorile de iarnă sunt numeroase. La români, ele încep pe 30 noiembrie, de
Sfântul Andrei și se termină pe 7 ianuarie, de Sfântul Ioan Botezătorul. Este o
perioadă a bunătății, a credinței, când cerurile se deschid, îndeplinindu-ne
dorințele, un moment feeric și de poveste care ne îndeamnă să nu uităm să fim
oameni, un moment de bucurie sufletească și spirituală.
Nu am cum sa stau degeaba... :) Referitor... la "Craciun sau Mos Craciun"
RăspundețiȘtergereA fost o data un barbat perfect si o femeie perfecta. Ei s-au intilnit si deoarece relatia lor a fost perfecta s-au casatorit. Nunta a fost perfecta. Iar viata lor in doi a fost deasemenea perfecta.
Intr-o seara de craciun, in care ningea puternic, aceasta pereche perfecta mergea cu masina pe o sosea plina de curbe,cind la un moment dat au vazut pe cineva la marginea strazii,care se pare ca avea o pana. Era Mos Craciun cu o tolba plina de cadouri. Deoarece ei nu au vrut sa dezamageasca copiii cei multi care asteptau cadourile, perechea perfecta l-au
invitat pe Mos Craciun sa se urce in masina lor pt. a ajunge
sa imparta cadourile. Si asa au ajuns in scurt timp sa
imparta cadourile. Din nefericire s-au inrautatit conditiile
meteorologice si cei trei au avut un accident.
Unul singur din cei trei a supravietuit. Care?
(Ginditi-va mai intii si abia apoi va uitati la raspuns)
Bine-nteles ca femeia perfecta.
Ea este singura din cele 3 personaje care exista
intr-adevar. Toata lumea stie ca Mos Craciun nu exista.... si
ce sa mai zicem de barbati perfecti...
Pt. femei, povestea se termina aici. Barbatii vor citi in continuare.
Puncte bonus pt. barbati:
Daca Mos Craciun si barbatul perfect nu exista, inseamna ca femeia a condus.
Ceea ce explica de ce s-a si intimplat accidentul.
Si inca ceva: daca esti femeie si ai citit si restul povestii, asta mai demonstreaza inca o chestie: Femeile nu fac niciodata ce li se spune !
Mulțumesc că ai mai împărtășit încă o legendă sau o poveste de Crăciun. E, într-adevăr ...unicată:))
RăspundețiȘtergereSi putem canta impreuna ! :) :P
RăspundețiȘtergereO Tannenbaum,
O Tannenbaum, o Tannenbaum,
Wie treu sind deine Blätter!
Du grünst nicht nur zur Sommerzeit,
Nein auch im Winter, wenn es schneit.
O Tannenbaum, o Tannenbaum,
Wie treu sind deine Blätter!
Articolul are legătură cu istoricul și legenda Crăciunului și nicidecum cu spiritul monden, vehiculat astăzi prin diferite modalități exagerate. Are la bază atât cercetări lingvistice dar și teorii plauzibile, ale unor autori recunoscuți: Graur, Rossetti, Mircea Eliade etc.
RăspundețiȘtergereÎntr-adevăr,colindele reprezintă obiceiul central al acestei sărbători dar, scopul articolului a fost acela de evidențiere a termenilor specifici dar, și a însemnătății și simbolisticii Crăciunului. Asta ca o lămurire asupra conținutului acestui articol.