Termenul provine de la cuvântul kibbel= a primi prin
tradiție.
Reprezintă un sistem filosofic religios, născut în
perioada babiloniană, a captivității evreilor dar care s-a consolidat cu mult
mai târziu, in perioada iudaismului, datorită școlilor ebraice.
Kabbalah combină doctrinele lui Pitagora și Platon, cu
doctrine orientale, creând un sistem mitologic și filosofic mistic.
Ea cuprinde o parte practică și una teoretică. Pe partea
teoretică, se povestea despre Dumnezeu și atributele sale iar pe parte de
practică se arăta cum pronunțarea diferitelor nume ale lui Yahweh pot produce
fenomene și obiecte dorite.
Kabbaliștii împart kabbalah în:
1.Maaseh bereshith- explicarea
primului capitol al Genezei biblice
2.Maaseh merkaba-explicarea
viziunilor avute de Ezechiel, Daniel și ale altor profeți.
Există, însă, și alte împărțiri ale kabbalei...De
exemplu, Munk, spune că există o kabbalah simbolică, referitoare la
căutarea în Scripturi a unui sens ezoteric diferit, prin transpunerea arbitrară
a literelor (themura), prin valori cifrice date (gematria), formarea altui
cuvânt din unirea inițialelor(notarikon), o altă kabbalah pozitivă a
cărei preocupare este strict legată de o clasificare a îngerilor și demonilor
și o kabbalah speculativă, prin care totul ar proveni din lumina eternă
numită Yahweh.
Prima carte kabbalistică a apărut în sec. XII, sub
denumirea de Bahir, o compliație de texte vechi din care cea mai mare
importanță a căpătat-o Cartea creației. Cartea este atribuită rabinului Aqìba. Însă, cea mai importantă carte a
literaturii kabbalistice o reprezintă Zohar-ul, care datează de prin secolul
XIII.
În concepția kabbalei, apropierea de divinitate, nu se
poate realiza nici prin speculații raționale, nici printr-o viață cucernică ci,
prin cunoașterea unor tradiții secrete.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu